2007-01-27

Hur gör jag nu?

Vår flaggstång var en mäktig syn i grannskapet. Pyntad med juleljus och med en vimpel på toppen, men stormarna satte stopp för myset. Linan gick av och ljus, vimpel och lina låg i en röra i trädgården.

Det jag gått och grunnat på i ett par veckor nu är hur sjutton jag ska få upp linan igen... Flaggstången är 17-18 meter hög och i trä. Den väger säkert en hel del. Den är fästad med två genomgående bultar, en vid foten av stången och en knappt två meter upp. Om jag helt sonika skruvar ur den nedre kommer flaggstången ner, men det innebär nog slutet för den.

Det måste ju finnas ett sätt att göra det här utan att ha ett lag med dalkarlar med 20-metersstörar i händerna! Men jag kan inte komma på något.

Hjälp!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Brandkåren? När det inte brinner någonstans så övar de, och jag har hört ryktas om folk som fått hjälp med både det ena och det andra så länge det fungerat som någon form av övning för inblandade brandmän (fyllning av poolen exempelvis).
Att hissa upp en korg med precision nog för att trä i ett snöre i toppen på en flaggstång kanske kan vara en bra övning för någon ny rekryt...

Annars får du väl dra till med en så kallad rövare. "Hjälp hjälp det brinner i hela huset kom fort hjäl*klick*". När de dyker upp, vilket borde gå fort, förklarar du att du råkade se lite fel men att du har ett annat problem när de ändå är på plats.

Mauritz sa...

Det där med brandkåren är inte en dum idé alls! Jag ska höra mig för, återkommer med resultat.

Sir Loin sa...

Du borde väl lika gärna kunna skruva ur den övre bulten och uppnå samma resultat som om du skruvar ur de nedre?
Dina grannar uppskattar nog att du inte har nån flagglina med ditt flaggstångsrecord i grannskapet.
Kan du fråga brandkåren om de ställer upp på att bränna ner hus när du ändå har dem på tråden?

Mauritz sa...

OK!

Nu har jag det. Den förre ägaren till flaggstången sa till mig att Claes i småbåtshamnen är händig med en smått antik maskin som är gjord för att ta ner flaggstänger på ett kontrollerat sätt.

På beskrivningen lät det som någon slags artilleripjäs från Krimkriget. Tung och komplicerad, men effektiv på något sätt. Bockar för att lägga upp stången på finns bakom komposten.

Men jag ska för säkerhets skull höra med brandkåren, det låter som mindre jobb. För mig.

Anonym sa...

Att fälla flaggstången med en haubits låter väldigt spännande, jag ser fram emot bilder.

Unknown sa...

Hej,
Nyfiken på hur det gick med flaggstången. Ska fälla en flaggstång av trä i helgen och undrar hur man ska göra. Den ser tung ut...
Fredrik

Anonym sa...

Hur gick det med flaggstången?
Jag har en lösning.
Kalle M